Respektlösa moderater

Idag fick jag reklam. Från moderaterna. Trots att det står väldigt klart och tydligt “INGEN REKLAM TACK” på min brevlåda. Det går inte missa. Det är så tydligt att brevbäraren skrattat åt min brevlåda för att jag är så övertydlig. Jag får ingen annan reklam överhuvudtaget. Trots det så tycker moderaterna att det är skit samma, de respekterar inte mina åsikter och viljor utan jag ska göra som de säger. Även om det är en liten grej kanske så talar det sitt tydliga språk; moderaterna skiter i vad jag tycker och jag ska lyda dem.

Tack och lov utgår jag ifrån att ingen är korkad nog att rösta på ett översittarparti som slösar på miljön såväl som den personliga integriteten?

img_0145

67 comments ↓

#1 Daniel on 25.05.09 at 13:28

Tyvärr anser ju nån någonstans att valpropagandan är Sammhällsinformation.
Både Posten och privata aktörer (SDR, S-post, m.fl.) har den inställningen att Samhällsinformation ska ut till ALLA hushåll, oavsett ej reklam skyltar.

Jag personligen tycker inte det hör hemma kring samhällsinformationen, utan ska vara vanlig reklam. Men antagligen tycker någon politiker någon annanstans annorlunda och pressar därför på hos dom som kör ut reklamen så det går som samhällsinformation.

Och du är långt ifrån den första, och definitivt inte den sista som ogillar hur valpropagandan distribueras. Jag själv har tagit upp vänsterpartiets blunder i min blogg.

#2 Viktor on 25.05.09 at 13:31

Förvisso irriterar jag mig också på det där, men det är faktiskt ett systematiskt undantag: Politik räknas som samhällsinformation och inte reklam, och går inte att frånsäga sig.

Jag tror alla(?) partier gör likadant.

#3 S i m o n on 25.05.09 at 13:32

Jag fick samma skit i min brevlåda, trots “Ingen reklam”.

Hade väl inte tänkt rösta på M i vilket fall som, men det är dålig stil att inte respektera folks önskemål om att slippa reklam!

#4 Glenn on 25.05.09 at 13:35

Tyvärr räknas väl detta (av nån märklig anledning) som “samhällsinformation” och inkluderas därmed inte i “ej reklam tack” :(

Jag har dock klarat mej från val-spam själv hitills detta året.

#5 Johan on 25.05.09 at 13:36

Och jag har fått reklam från lika respektlösa socialdemokrater… Verkar som om politiker rent allmänt inte respekterar oss gräsrötter? Lika goda kålsupare hela bunten…

#6 Storhamster on 25.05.09 at 13:40

De bryr sig inte om vad vi gör så länge vi lyder, de vet ju bäst.

“We must make a distincion between democracy and what´s good for the people” – sammanfattar våra styrande politikers åsikter perfekt.

#7 Billy G on 25.05.09 at 13:41

Jag hugg tag i min brevbärare och frågade honom 2006 om han hade problem o läsa på min “ingen reklam skylt” angående parti reklam.. då svarade han att parti reklam anses inte vara reklam av posten utan Parti information osv.. antagligen därför du fick skiten i posten.. =)

#8 jop on 25.05.09 at 13:44

Om det fanns adress på reklamen så måste brevbäraren dela ut det oavsett vad det står på dörren.

“Ingen reklam” skylten hjälper bara mot oadresserad reklam.

#9 Snago on 25.05.09 at 13:49

Haha!
“Ingen reklam, tack!
(Jo, Metro Bostad ÄR reklam!)” :D

Nej, respekt för vad folk tycker är ju inte direkt något jag förknippar med moderaterna.

#10 Milliways on 25.05.09 at 13:50

Brevbäraren har gjort rätt om jag inte minns helt galet.
Information från partier i samband med val går under samhällsinformation, så du får uppdatera lappen….

#11 Mr.Sanning on 25.05.09 at 13:53

Politisk information definieras inte som reklam, hurvida det är reklam eller inte kan diskuteras.

#12 Kenneth on 25.05.09 at 13:55

Jag tror att man liksom får lov att lämna politisk information även om det står ingen reklam.

#13 Joakim on 25.05.09 at 13:57

Jag har också “Ingen reklam tack” och fick för typ en vecka sedan reklam från både vänsterpartiet och socialdemokraterna…

#14 Kane on 25.05.09 at 14:00

Politisk information räknas som samhällsinformation och inte som oadresserad reklam. Svårare än så är det inte. Du kommer att få detsamma från flera olika politiska håll. M råkade bara vara först ut i just din låda.

#15 Anna on 25.05.09 at 14:02

De kanske går under övertygelsen “Det räknas inte som reklam, det är information”.

#16 Jan on 25.05.09 at 14:06

En stilla undran.

Kan man inte se det som lite information istället för att se det som reklam.???

PS:Vad dom däremot inte vill är att SVT – Public Service AGENDA eller något annat av SVT,s informationsprogam får informera om det stundande EU -Valet är ju rent sorgligt.

DS:Men lite reklamfilm i TV4 det ska vi jävlari se till att ha för reklam det gillar folk.

#17 Tobias on 25.05.09 at 14:07

Har också fått liknande reklam trots ingen reklam-lapp på dörren, men det var Socialdemokraterna den här gången. Gick till närmsta postlåda och la den där istället.

#18 scaber nestor on 25.05.09 at 14:08

Valreklam räknas som samhällsinformation och sådan kan man inte värja sig från.

#19 Mikael on 25.05.09 at 14:10

Hans är en rabiat fildelningsmotståndare som anser att internetoperatörerna skall hållas ansvariga och tvingas ta till åtgärder som spärra siter och stänga av användare. Han kanske hoppas omvända dig med den särskilt fina bilden på honom själv.

#20 ctail on 25.05.09 at 14:12

En universitetslektor jag kände som delade ut valbroschyrer för Vänsterpartiet i Lund blev förvånad när folk ryckte upp dörren och hetsigt påpekade att de hade en ”ingen reklam”-skylt. ”Men det här är väl inte reklam”, var hans reaktion, ”det är ju samhällsinformation”.

Jag tror att det är en ganska vanlig inställning bland partiaktiva – de struntar i ”ingen reklam”-skyltar oavsett vilket parti. Att inte fått från de andra (än) beror nog mest på att de snålar på broschyrutdelning.

#21 Anonym fegis on 25.05.09 at 14:13

Som Scaber Nestor noterar, det är samhällsinformation, inte reklam. Precis som pappersmedias bostadsbilagor, som de också delar ut hej vilt.

#22 Johanna on 25.05.09 at 14:31

Precis, det räknas som samhällsinformation, och ska i princip delas ut ändå (om moderaterna hade anlitat posten hade det räknats som ett adresserat brev): http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=629

Ett hett tips är att lägga till “samhällsinformation”, (eller enbart “valinformation”) på din nej-tack-lista.

#23 Björn on 25.05.09 at 14:38

Hej,
ja, som tidigare kommentatorer, det måste stå “nej tack till reklam och samhällsinformation” om du ej vill ha denna typ av utskick. Lika bra att sätta upp skylten nu snabbt så du inte får en massa grejer under valrörelsen.

#24 Jim on 25.05.09 at 14:42

Jag blev nyfiken och kontaktade Postens rådgivare för direktreklam (020-202095) och fick följande svar…

“När det gäller frågan om samhällsinformation och reklam så lyder distribution av dessa under olika lagar.

- För oadresseradreklam gäller marknadsföringslagen och den stoppas därför av en “nej-tack” till reklamskylt på brevlådan
- För gratistidningar och annan information såsom information från myndigheter, kyrkor eller politiska partier gäller tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.

Dessa grundlagar är stiftade för att tillse att vi kan upprätthålla en allmän debatt och på så sätt upprätthålla det demokratiska sammhälle vi har i Sverige i dag.

Det ankommer alltså inte på Posten (eller Swedma) att begränsa det fria ordet utan vi kan endast begränsa den information som hamnar under marknadsföringslagen dvs reklam.”

#25 Glith on 25.05.09 at 14:48

“Nej tack till alla analoga papper/brev(förutom räkningar från min kompis Danowsky)”

#26 Jag on 25.05.09 at 14:54

Jag jobbade extra som reklamutdelare förr och jag var tvungen att dela ut det som var märkt samhällsinformation till alla hushåll tom till de som hade märkt sin dörr med “Ingen reklam eller samhällsinformation”. Jag fick många utskällningar från folk som var skitsura över att jag gjorde det och jag blev utskälld av arbetsgivaren när jag inte gjorde det.

#27 Johan on 25.05.09 at 15:08

Lägg gärna till “och annonser”. Annars riskerar du få s k annonsblad där folk säljer div skit (naturligtvis med lite reklam inblandad).

#28 Sofia Hedman on 25.05.09 at 15:46

Jag förstår din frustration, ingen vill väl ha en moderat hem i brevlådan.

#29 Emil Öberg on 25.05.09 at 16:23

På min brevlåda i mitt gamla hem lät jag lappen från den tidigare hyresgästen sitta kvar. Jag tror den exakta lydelse var “Ingen reklam, samhällsinformation, nazistpropaganda (det betyder DIG Sverigedemokraterna), gratistidningar eller dylikt. Det enda jag egentligen vill ha är IKEA-katalogen. Om du gör något för mänskliga rättigheter är det också okay”

#30 Jens Rydholm on 25.05.09 at 16:48

Jag har tidigare haft en lapp på brevlådan med texten “Ingen reklam tack. Gäller även politisk och religiös reklam.” Den fungerade hyfsat utom under valtider, och utom mot Kyrknytt.

#31 Johan on 25.05.09 at 16:57

På det postkontor jag jobbat på fick vi stränga order om att all samhällsinformation (valreklam, information från Riksbanken om nya sedlar, kurskatalog från Medborgarskolan, kommunens tidning, kyrkans tidning, osv) skulle delas ut till samtliga hushåll, oavsett om det stod uttryckligen “ingen kyrkans tidning” eller “ingen samhällsinformation”, osv… rätt konstigt egentligen.

#32 Pappy on 25.05.09 at 16:59

Om det hela är tryckt på högabsorberande papper kan du nog hitta en nyttig användning för det.

#33 Janne on 25.05.09 at 17:39

Jag har själv varit i kontakt med min lokala svenska kyrka ang. deras kyrktidningar som delas ut trots min ej reklam-skylt. Det verkade inte finnas något sätt att slippa ta emot deras tidning, så jag slänger den direkt istället.

#34 Ylva on 25.05.09 at 17:47

Tanken med samhällsinformation var från början att man skulle kunna informera alla hushåll om sådant som “nu blir de här sedlarna ogiltiga” eller “nu byter vi tid för att testa flyglarmet”. Tyvärr har det blivit så att man kan köpa sig till samhällsinformationsstatus och sådant som valreklam (nej det är inte information när det är så onyanserat och icke-informativt) och medborgarskolans tidning. Skyll inte på brevbäraren – hen gör bara sitt jobb.

#35 Digitalis on 25.05.09 at 17:49

Johan: Det är inte alls konstigt om man tänker efter lite. Att vara medborgare innebär inte bara rättigheter, utan även en skyldighet att hålla sig uppdaterad om vad som sker i samhället. Att det sen går att göra på mycket bättre sätt än att tvinga på ateister Amos och liknande kristna hjärntvättstidningar är en helt annan sak. :)
Och de flesta partier delar som sagt ut sina broschyrer inför valen som samhällsinformation, för det är just vad det är, information om vilka val man har i samhället samt “nu är det dags att rösta Herr Svensson”. ;)

#36 polter on 25.05.09 at 18:00

Jag fick samma sak från Socialdemokraterna och Folkpartiet. Detta är något som är etablerat bland ett flertal partier.

För övrigt så kan jag inte förstå hur kyrkans tidning kan räknas som samhällsinformation. Jag ska nog börja gå runt och dela ut Humanisternas informationsblad hos folk.

#37 brokep on 25.05.09 at 18:11

Ni har kanske rätt att man felaktigt benämner detta som samhällsinformation. Därför har jag satt upp en lapp på min brevlåda även gällande sådan information. Den lyder:

“Hej.
Jag har redan röstat i EU-parlamentsvalet och vill inte ha mer onödig reklam i min brevlåda. Speciellt inte från rasistiska partier, lögnaktiga politikers personliga valkampanjer och/eller, för den delen, från organisationer som tror att jag skulle kunna tro på en högre makt i form av en gammal gubbe som sitter bland molnen och tittar på mig när jag gör saker som inte går emot patriakatets förutbestämda moraliska värderingar som egentligen är till för att ha ett enkelt regelverk för att kontrollera tankar och beteenden.

Med detta vill jag uppmuntra dig, min kära proletära brevbärare, att ha lite civilkurage. Börja med att inte lägga den där propagandan du har i din hand i den här brevlådan. Och inte heller i nästa brevlåda, eller brevlådan där efter.

Tack.”

#38 JLund on 25.05.09 at 18:29

Fick liknande info från moderaterna i dag, kan hända att brevbäraren tvekade lite då hela min ytterdörr är klistrad med valmaterial från annat parti :)

#39 Cecilia on 25.05.09 at 18:33

Borde folket inte läsa lite kommentarer innan dom kommenterar… alla säger ju samma sak; “Det räknas som samhällsinformation”

Det var ju inte alls lika kul att läsa igenom alla nu. :P

#40 ctail on 25.05.09 at 18:46

Cecilia: de flesta av kommentarerna är antagligen skrivna medan de flesta andra låg i “awaiting moderation”-läge. Då kan det bli sådär.

#41 Anders Andersson on 25.05.09 at 20:31

Jim citerar svaret från Posten:

“För gratistidningar och annan information såsom information från myndigheter, kyrkor eller politiska partier gäller tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.”

Fullständig rappakalja! Det där kan ingen jurist ha skrivit. Tryckfrihetsförordningen (TF) gäller alla tryckta skrifter, även rena reklamblad för kommersiella ändamål, men TF reglerar inte utdelning av obeställd post. Och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) är bara relevant om materialet återges på kasettband, CD eller andra tekniska upptagningar; radiosändningar kommer inte via brevinkastet!

Det stämmer säkert att marknadsföringslagen bara anses reglera kommersiell reklam, inte politisk dito. Men om de drar in TF (och YGL!) i diskussionen, då blir de utskrattade i domstolen.

“Den här samhällsinformationen innebär varken högförräderi, hets mot folkgrupp eller förtal, och därför är vi skyldiga att på avsändarens begäran lämpa av ett ton av sagda trycksak på din hallmatta, god middag!” ;)

#42 venaja on 25.05.09 at 20:53

Ja satte upp en ny skylt precis för att slippa all skit.

“Ingen reklam eller politisk propaganda. Speciellt inte Radiotjänst”

#43 petri on 25.05.09 at 20:53

jag kan skicka dig lite klistermärken med Piratpartiet om du vill att ha på brevluckan ;)

bara ungarna har inte klistrat upp alla 400 än…

#44 enondengod on 25.05.09 at 22:10

Jag har börjat lägga all “samhällsinformation” på brevlådan eftersom postens system möjliggör skräpet i min egen brevlåda. Även afk-spammen massutskick räknas in som samhällsinformation, vilket irriterar mig enormt. Jag vill inte ha mer skit från den lokala kyrkan, ej heller kommunmagasinet som bara är tafflig reklam för lokala handlare.

#45 isabelle on 25.05.09 at 22:34

ryyys! affischpojken var en gång högsta hönset i min gamla hemstad, nu är han konservativast i riksdagen.

#46 Sture on 25.05.09 at 23:33

Är det någon som har provat ordalydelsen “Ingen oadresserad post, tack!”. Värt ett försök kanske…

#47 Per Persson on 25.05.09 at 23:46

Började fundera över varifrån bilden av Gud som “en gammal gubbe som sitter bland molnen” kommer. Är det möjligen från Michelangelos målning (http://is.gd/DFzE)?

Jesus talade om Gud som en fader som älskar sina barn och tar emot dem förutsättningslöst, oavsett vad de har gjort.

Tyvärr har folk i alla tider fokuserat på de uppmaningar som givits i Bibeln och tolkat dem som stränga regler. Detta var dock något som redan Jesus kritiserade. De religiösa ledarna hårdrog buden så att en vanlig människa inte kunde följa dem till punkt och pricka. Men själva glömde ledarna det största budet: älska din nästa.

#48 Ludde on 25.05.09 at 23:47

Skamligt!
I ett parti som moderaterna borde väl minst alla kunna läsa tycker jag. Eller så skiter dem helt enkelt i svenska folkets åsikter.

#49 Anders Andersson on 26.05.09 at 02:33

Enondengod, jag sympatiserar med din ambition att lämna tillbaka returpapperet till den som sprider det, men jag anar att Postens personal inte uppskattar att behöva sortera ut det enstaka reklamblad från andra försändelser. Därför är mitt förslag att du packar returpapperet i lagoma buntar, lägger buntarna i bruna kuvert, förseglar kuverten och skriver adressen till Posten Reklam utanpå. Jag skulle inte tro att det behövs något porto. Eftersom det inte står någon avsändare blir de tvungna att ta emot försändelsen och öppna den för att se vad saken gäller, och då är det bra om de överst hittar en skriftlig förklaring av att trycksakerna omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser, så att de inte får för sig att du skulle ha gjort något olagligt. Se det svar från Posten som Jim citerar ovan om du vill ha formuleringsförslag.

#50 Andreas on 26.05.09 at 07:29

Ja, något som stört mig som fan genom åren är just denna kristna propaganda som man inte kan välja bort (främst i form av Amos). Sektpropaganda är FAN inte samhällsinformation 2009 när kyrkan är skild från staten.

#51 Spike on 27.05.09 at 00:30

Men Hans Wallmark har ju faktiskt den STÖRSTA valaffischen. Jättestor. Faktiskt. http://www.youtube.com/watch?v=tRnSGlYpw-8

#52 David Högberg on 27.05.09 at 00:56

För mig är det rätt enkelt. Om vi ska ha ett system där alla medborgare har rätt att rösta i allmänna val då ska inte heller någon medborgare ha rätt att avsäga sig information om detta val.

Jag anser i princip att om någon inte vill få information om de partier som ställer upp till val så bör denne inte heller ha rätt att rösta i det aktuella valet.

Det spelar ingen roll om man tror sig vara helt övertygad om ett alternativ, utan som röstberättigad medborgare så anses man enligt den grundlag som ligger till princip för rösträtten ta ställning till alla partiers förslag, och sedan göra en bedömning.

#53 Moderaterna bryr sig inte om fakta at Free the Mind on 27.05.09 at 23:45

[...] säger som Peter Sunde: dissa moderaterna i Europaparlamentsvalet och för all framtid. De är inte värdiga några röster. Speciellt inte [...]

#54 bea on 28.05.09 at 14:44

@Per Persson: Du verkar ha missat Matt 5:17-20.
Eller påstår du att Jesus ljuger? Helvettet nästa då ;)

#55 Marcus on 28.05.09 at 21:40

Svenska kyrkan skiter i min lapp om ingen reklam. Riktigt respektlöst tycker jag.

#56 Jan Danielsson on 31.05.09 at 17:39

Jag försökte mig på att ha “Endast direktadresserad post, tack.”. Men det verkar inte som ordet “direktadresserad” betyder samma sak för mig som för brevbäraren. Ett snorkigare “Om inte mitt namn och adress uttryckligen står på det, så vill jag inte ha det.” kanske skulle fungera bättre.

#57 Mårten on 02.06.09 at 17:11

Lider med dig, idag fick jag spam från SD. :(

Får nu lida för att jag inte kopierade och satte upp din lapp hos mig med.

#58 "Arne" on 04.06.09 at 18:07

Gnäll inte på moderaterna i detta fallet, gnäll på samhället.

#59 kenny_lex on 05.06.09 at 16:46

Många partier är idioter och där av har jag ofta givit SD anhängare en utskällning när de stoppat ner sin reklam/propaganda i min brevlåda. Ofta försvarar de sig med att det är sammhällsinformation, men då kan ju även Ica påstå att information om matpriserna är sammhällsinformation.

“Ej reklam” gäller allt som inte är adresserat, detta skall gälla även scouter, politiska organisationer, religiösa samfund, gratistidningar osv. De enda undantagen är information från hyresvärd, bostadsrättsförening, kommun och andra samhällsorgan så som till exempel polis.

Har Moderaterna stoppat nått i din brevlåda så är det Moderaterna som gjort fel av den enkla anledningen att propaganda inte är sammhällsinformation, på samma sätt som fildelning inte är stöld och så vidare.

#60 Galna kocken on 13.06.09 at 18:24

Du är inte ensam!

#61 Hypatia on 13.06.09 at 22:25

På min dörr står det “vänligen ingen reklam” tillsammans med ett litet klistermärke med en kanin och ett marsvin, det fungerade jättebra, gulliga djur skrämmer tydligen bort även den mest entusiastiska moderaten! Tips till nästa val!

#62 Johan on 14.06.09 at 16:59

Jag satte upp en lapp med “Ingen reklam tack. Metro är också reklam”. Sen fick jag ingen metro heller. En kompis tyckte det var smart och gjorde samma sak. Hon fick däremot Metro, och någon fyllde i “Jo, det är samhällsinformation” på hennes lapp. Eh… hur trög kan man vara?

Jag fick däremot Brommabladet, en religiös propagandatidning. Jag ringde dem och sa att ja ju har en lapp där det står att jag inte vill ha reklam. De sa att de inte tycker deras tidning faller under det. Sir I beg to differ. Hur som helst *kunde* de inte blocka mig i ett register heller, eftersom de inte delas ut så, och det är posten som delar ut. Posten kunde heller inte ha register tydligen.

Skillnaden mellan reklam och samhällsinformation fick jag iaf reda på att det handlar om vilken tjänst man köper av Posten. Antagligen är det dyrare att köpa reklamtjänsten som *tvingas* ner i lådorna.

Jag har nu “Ingen reklam, ingen samhällsinformation, inget brommablad”. Jag har fått ett brommablad sedan jag satte upp den, men det kanske bara var ett ärligt misstag. Nästa gång smäller det.

Jag har inte fått ett enda politiskt papper i brevlådan dock, förutom valsedeln själv.

#63 Mikael on 15.06.09 at 18:30

Hans Wallmark blev förbikryssad och åker inte till EU :)
Epic win lol

#64 Axel on 22.06.09 at 03:34

Väldigt sent inlägg men jag tycker att du överreagerar. Allting är inte aktiva ställningstaganden mot människan.

Tror piratrörelsen och integritetsrörelsen skulle tjäna på att tagga ner med anklagelserna om allt möjligt och hålla sig till sakfrågorna, för det här kändes lite löjligt.

I övrigt håller jag med om det du säger i andra frågor.

#65 JudaZ on 30.06.09 at 10:47

,…..att ha lite civilkurage .. jo jag tackar…

#66 Kimmie on 10.07.09 at 12:28

Nej, nu drar jag till Nordkorea. Där slipper man alla dessa förbannade brevbärare som delar ut reklam.

Och moderater slipper man också.

Vill du hänga med Brokep, min käre rättshaverist?

#67 Björn on 15.07.09 at 15:10

Andra som kallar sin reklam samhällsinformation:
* Din del, katalog fylld av reklam uppblandat med nummer.
* Amos, tidning om trosfrågor, utgiven av något kristet samfund.
Den tidigare hänvisar till Posten medan den andra tiger som svar på kritiken.