Dags att ställa krav

From: Peter Sunde Kolmisoppi
To: Fredrik Neij, Anakata, Jonas Nilsson, Peter Althin, m.fl.
Subject: Re: Rättegångs sal – TPB

On Fri, 06 Feb 2009 23:49:49 +0100, Fredrik Neij wrote:

>”Förhandlingarna hålls i sal 9. Den har plats för 35-40
>personer,varav minst 20 kommer att vara reserverade för pressen.
>Dessutom kommerdet att finnas en sal bredvid där man kan höra ljudet
>från rättegången(men ingen bild). Den salen rymmer 20-25 personer.”
>
>
>
>
>Alltså det här fungerar inte, jag vill ha en begäran om riktiga
>lokaler direkt så de hinner fixa. En av sverigest största politiska
>rättegånger i en sal stor som en gymnasieklass och en extra sal med
>enbart ljud som man ändå kan höra på SR. Vi är 4 åtalade, vi har
>mer familj än det här, dvs inte ens 5 familjemedlemmar var kan vi ha
>närvarande. För att inte tala om det stora mediauppbådet.
>
>
>
>
>Jag  KRÄVER en sal för MINST 150 personer, varav iaf 20 är
>reserverade för familj och närstående till oss åtalade, 80-100
>till pressen och övrigt till allmänheten.
>
>
>
>
>
>Det behöver inte vara i precis samma sal, men är det flera salar KRÄVER
>jag att det finns bild oxå.
>
>
>
>
>Det är ett HOT mot oss och rättsäkerheten att de tänker begränsa
>insynen såhär hårt i rättegången, 20 platser för media, de
>täcker enbart den etablerade median som ÄGS av våra MOTPARTER.
>
>
>
>
>Mvh
>
>Fredrik Neij

Jag håller med Fredrik!

Detta håller inte. Jag skiter också i om det är kutym eller ej, vi
måste begära en större sal.

Förutom reserverad plats till pressen så vill jag också kräva något
än viktigare; reserverade platser till bloggare!
Traditionell media är till 90% ägda av motståndarsidan i detta fallet
och det är något som verkligen måste tas i beaktning. Bonnier är t.ex.
direkt part i målet och ska helt plötsligt få båda agera mot oss och
döma oss i media – stort LOL FAIL i min bok.

35-40 platser är; precis som Fredrik säger; helt orimligt. Jag skulle
vilja säga att det är löjeväckande. Jag vill också att vi ska ha en
begäran till rätten om att få sända live videoström via Bambuser under
hela rättegången. Vi vill visa hur det går till. KORTEN SKA PÅ BORDET,
allt ska vara transparent!

// Peter

49 comments ↓

#1 yo! moso on 07.02.09 at 02:11

Man borde ju kunna mobilisera en jäkla massa människor att blockera de rättssalar som är för små, för att förhindra sluten bunker-rättegång. Fast då kanske de skeppar ut er i skärgården för arkebusering direkt. De har ju som en vana att unna sig frihet till vissa kreativa utflykter utanför lagens ramar stundom.

#2 Kristian on 07.02.09 at 04:38

Vadfan. Jag ville ju också va där och heja på ju. Säg det till dem! : (

#3 neij och sunde har rätt, vi vill alla ta del av rättegången « Kritikerbloggen on 07.02.09 at 05:57

[...] februari 2009 av fadakar The Pirate Bays grundare Peter Sunde och Fredrik Neij vill flytta rättegången till en större sal, samt sända allt live. Det borde [...]

#4 Nils2 on 07.02.09 at 09:22

Håller med! Skandalöst dåligt att rättegångssalen är så liten. Att tillfälligt bygga om en sporthall till rättegångssal borde inte vara något problem om det inte vore för att de som befolkar maktens korridorer avskyr kopiering.

#5 Anna Troberg » Good news everyone! You CAN be like Xena! on 07.02.09 at 10:54

[...] vill göra något annat, men i detta nu sitter det ett gäng Pirate Bay-pojkar som trots sitt kaxiga yttre nog inte känner sig så himla på topp med tanke på att de snart ska hudflängas av [...]

#6 Daniel on 07.02.09 at 11:29

Håller med fullt ut!
Det är fan skandal.

#7 Thomas Tvivlaren on 07.02.09 at 12:24

Ger man sig på den verkliga makten så visar det sig – som nu – väldigt väl vilken chimär av rättvisa och demokrati vi egentligen lever i.

Kämpa på! Makteliten tror säkert att det bara är er man slåss mot men i själva verket håller de nu på att sätta sista spiken i kistan för själva samhället och den hegemoni de själva drar fördelar av. Torskar ni så försvinner förtroendet för rättsväsendet (det som finns kvar) och i mångt och mycket samhällsordningen (för de som inte sett igenom kulisserna vill säga).

#8 Eric Rosén on 07.02.09 at 12:31

Hej Peter – vi gjorde nyhet på just detta, tänkte att du ville veta: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/128625-pirate-bay-vill-sanda-rattegangen

#9 opassande » Blog Archive » Piraternas ansvar — ett försök till ett brandtal on 07.02.09 at 12:52

[...] läser hos Peter Sunde att de är förbaskade på att så lite plats avsatts till åhörare. Rättegången är såpass [...]

#10 Anonym on 07.02.09 at 13:00

Någon med lite civilkurage, hjälp oss som inte kan komma till den här politiska rättegången med en diskret Bambusning. Laptops är tillåtna i lokalerna och i dom finns både kamera och mik! Och klart som f-n att ni ska kräva en större lokal för den här politiska cirkusen.

#11 Support The Pirate Bay « Bitchslap Barbie on 07.02.09 at 13:20

[...] Peter Sunde har lagt ut ett mail från Fredrik Nejj på sin blog, och de har 100% rätt i precis allt. Det är inte rimligt att det finns så lite plats för allmänheten, den här processen verkar ha varit komplett rättsvidrig från början till slut, och det är ju då extra viktigt att den är helt transparent när det väl kommer till rättegång. [...]

#12 Arla on 07.02.09 at 13:46

Absolut, jag håller verkligen med er. Det här är inte rättvist.

#13 Ludde on 07.02.09 at 14:32

Rimliga krav. Bortsett från kravet på bild eftersom
det uttryckligen och undantagslöst är förbjudet att fotografera eller filma i en rättssal under pågående rättegång.

#14 Jay on 07.02.09 at 15:13

Låter lite som dom försöker (i vanlig ordning) mörka ner det hela. En historiskt viktig rättegång bör i min mening ha full insyn, men med tanke på dom metoder som andvänts hittils så kan jag förstå att dom vill ’skyffla undan’ det här till en mindre sal med nummer dom lättare kan kontrollera.

#15 Sandrability.com » T - 9 dagar on 07.02.09 at 18:08

[...] Sunde skrev igår på sin blogg att man tänker kräva en större rättssal eftersom den rättssal som tilldelats TPB-målet rymmer [...]

#16 Aewheros on 07.02.09 at 20:46

Man får inte filma under en svensk rättegång.
Det tror jag inte kommer ruckas på.

#17 Leo on 07.02.09 at 22:20

Ludde: Domstolsverket har ett projekt just nu på gång (tror att det är i slutfasen eller klart) som går ut på att videofilma samtliga vittnen….

#18 Ratcher on 07.02.09 at 22:37

Typiskt;-(
jag som ville åka dit och heja på, men men.

#19 Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v) on 07.02.09 at 23:32

Har skrivit ihop en resolution jag hoppas alla svenska europaparlamentariker ska skriva på: http://www.erikjosefsson.eu/node/80

#20 Kalle on 08.02.09 at 00:27

Alltså det här blir lite tramsigt. Hur många av er har varit i en svensk domstol? Plats för 40 åhörare är en jättesal, tror inte det finns många sådana i landet. De domstolar jag varit på har ingen sal som är i närheten av den storleken.

Däremot har domstolen garanterat minst en sal som är utrustad för videokonferens så varför de inte kan ordna bild till extrasalen begriper jag inte. Kan i och för sig vara så att man tycker videosalen/salarna är för liten så att det skulle bli färre åhörare i salen då.

Att få sända video externt tror jag däremot är helt meningslöst att kräva. Det går aldrig igenom.

#21 yo mstuff! - Det handlar om öppenhet! on 08.02.09 at 02:08

[...] Hans information gör den till vardags genomsnälle Peter arg, och det med rätta. Precis som han och hans medåtalade kompis Fredrik diskuterar i de mail som lagts ut på nätet är Tingsrättens prioritering av rättegången mot The Pirate [...]

#22 andreas on 08.02.09 at 13:49

Synd att jag inte kan komma, bor så jädra långt bort. Men se till att SR sänder hela rättegången. Så jag hittar det på tpb sen..

#23 AllanP [aacPlus v2] on 08.02.09 at 20:46

SR skulle aldrig sända en sån sak. Men snälla fixa en video stream. Jag vill jättegärna följa TPB-rättegången

#24 Veckan som gick gånger två - 5 och 6 at Same Same But Different on 08.02.09 at 20:56

[...] känns steget naturligt att gå in på nästnästa veckas rättegång mot The Pirate Bay. Den som TPB själva vill ska sändas live via Bambuser. David Hylander har samlat länkar till en del läsvärda texter inför rättegången här. Och [...]

#25 Kent on 08.02.09 at 21:00

När det var rättegång mot mordbrännarna som dödade alla ungdomar i Diskoteksbranden på Hisingen höll man rättegången (2000 eller 2001) på Svenska Mässan för att alla skulle få plats. Tveklöst borde samma sak göras i det här fallet. Ska man kontakta Domstolsverket eller Tingsrätten? Vilken Tingsrätt är det?

#26 2000talets hittills viktigaste rättegång sker i…. Uthuset? « Pewpew-Studios on 08.02.09 at 22:05

[...] Peter Sundes blogg (The Piratebay’s presskontakt, för er som tydligen haft huvudet i röven de senaste tre [...]

#27 Toresson on 08.02.09 at 23:17

Fantastiskt hur jävla puckade “de som styr” verkar vara… Hur tänkte de egentligen när de ska ha 20 stolar till gammelmedia, när hälften av dagspressen ägs av Bonnier? Njaeeeeduu. Jag slängde iväg ett inlägg på våran blogg om det här också, med länkar hit och till lite andra platser som hanterar TPBåtalet/Piratande. Förhoppningsvis kan jag få hit en skalle eller två som inte varit här tidigare.
8 dagar kvar.

#28 projO’s blog » Blog Archive » Transparens i The Pirate Bay-rättegången! on 09.02.09 at 00:09

[...] Peter Sunde skriver på sin blog Copyriot, att han kräver att rättegången ska hållas i en större sal, eftersom den nuvarande inte ens har plats för de åtalades närstående. Det tycker jag är en rimlig begäran. [...]

#29 The Pirate Bay Demand Webcast of Trial | IDTorrent Blog on 09.02.09 at 01:02

[...] According to Pirate Bay co-founder Fredrik Neij (aka TiAMO) the case will be heard in room 9 of Stockholm’s District Court. This room has space for maximum 35-40 people to view the case. At least 20 of these seats will be reserved for the press and, you can bet, these will be taken up by the mainstream press, many of which are unsympathetic to the site’s cause, a point not lost on Peter Sunde, aka Brokep. [...]

#30 The Pirate Bay Demand Webcast of Trial « Andrew Royer on 09.02.09 at 01:05

[...] According to Pirate Bay co-founder Fredrik Neij (aka TiAMO) the case will be heard in room 9 of Stockholm’s District Court. This room has space for maximum 35-40 people to view the case. At least 20 of these seats will be reserved for the press and, you can bet, these will be taken up by the mainstream press, many of which are unsympathetic to the site’s cause, a point not lost on Peter Sunde, aka Brokep. [...]

#31 m0Rre on 09.02.09 at 12:23

Helt oacceptabelt. Kan inte vara på detta sättet! Håller absolut med att det inte kan stängas in på detta sättet. Nu när de börjar bli rädda för resultaten ska de mygla till det såhär.. Stå på er!

#32 King Eguren on 09.02.09 at 21:05

Men min gode Sunde vem fan tror du att du är…
Hitler hade mindre EGO än vad du har, sluta spela någon sorts hjälte…du är bara patetisk…

Du är ett skämt…

PS.

I dare you to post this…

#33 King Eguren on 09.02.09 at 21:07

Now i dare you to leave this up…

#34 King Eguren on 09.02.09 at 21:12

Eran rättegång är lika viktig som moster Astas rättegång för de försvunna kakorna från fönsterblecket…

#35 Christian on 09.02.09 at 23:47

King eguren>> Tydligen Är det tillräckligt viktigt för dig att gå hit och slänga skit.

Så uppenbarligen bryr du dig.

Mer frihet till folket!

#36 whatever on 10.02.09 at 08:41

Ni kommer bli behandlade som vilket småbus som helst av rättsväsendet. Allt kommer vara lika offentligt etc. som alla andra rättegångar. Att kräva video och gud vet vad, tja, lycka till men jag tror inte att ni kommer få någon specialbehandling.

Oavsett hur mycket ni än kräver det. Visst finns det ett visst allmänintresse i det hela men ändå, lagen är lika för alla. Ni får nog finna er i att bli demokratiskt behandlade. Att få samma behandling som alla andra får.

#37 Jesper on 10.02.09 at 11:08

The Pirate Bay eller vilket annat fall som helst borde ju inte spela någon roll tycker man. Så länge det inte handlar om att någon blivit våldtagen och inte vill bli utpekad i media, så borde ju alla rättegångar kunna sändas live.

I detta fall har vi ju fått nya lagar och verkligen blivit överkörda av systemet, allt pga att några skiv/filmbolag vill stänga The Pirate Bay. Detta borde sändas live på både TV, radio och Internet tycker jag.

#38 Andreas Rönnqvist on 10.02.09 at 13:38

*tittar på de mogna kommentarerna* Wow, motståndet känns plötsligt inte så svårt längre…

#39 Kosmos on 10.02.09 at 14:23

King Eguren, jag vill hålla mig på din nivå.

Så, om du inte redan visste det, så är du komplett dum i huvudet.

#40 Jimbo on 10.02.09 at 15:13

Fairplay !!!

Hela svenska folket är mer eller mindre inblandade i detta..Då skall vi också få ta del av det som händer. Därför är typ Globen en vettig plats..Folket har rätt att få visa sitt stöd precis som motparten har att visa musklerna med en massa vittnen och skitpratare.
Va inte rädda grabbar vi står bakom er till 100% och på något sätt ser ni oss….

#41 Professorn on 10.02.09 at 17:24

@King Eguren

Haha, så ägd du blev :D

#42 Ehsan on 10.02.09 at 18:03

Snacka om brutal våldtäkt på allt vad som har med sann journalistik att göra!!

Jag glömmer inte hur Metro rapporterade att internet trafiken i Sverige föll med över 50% när TPB’s servrar beslagtogs av polisen. Denna rättegång berör hela svenska befolkningen, den kommer markera uppgången av det öppna samhället och den kommer legitimera eller orättfärdiga men i vilket fall som erkänna existensen av helt ny piratkultur baserat på fritt utbyte av tankar, idéer och känslor!!!

#43 johan on 10.02.09 at 22:45

“SVT kommer att lägga ut hela rättegången som en ljudfil på svt.se/24direkt med start måndagen den 16 februari.”

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=1439298

#44 jens on 14.02.09 at 12:22

Var du tvungen att använda fail och lol?

#45 Mazdak on 19.02.09 at 06:34

Peter, you’re my hero!

Du kan ju yrka på att “målsäganden” hur enkelt som helst har kunnat manipulera BT-Klienten genom att bara tanka källkod o modda… o göra en egen build…

O skärmdumps tramset…

Again, you’re my hero! Tack vare dig får Piratpartiet min röst i riksdagsvalet :P

#46 Mazdak on 19.02.09 at 06:36

O du borde få en eloge för att klara av o höra “åklagarens” invalida förklaringar av hur Bit-Torrent fungerar…

Att få en teknisk förklaring av en teknisk nono som Roswall måste vara jobbigt…

#47 Brrrr on 19.02.09 at 17:49

Ni har ju fått storhetsvansinne, mer supporterkåta personer får man ju leta efter.

“En av sverigest största politiska
>rättegånger …”
Ja jisses… tror ni verkligen att er framtid egentligen är så intressant?

Pust och suck.

#48 billextreme on 23.02.09 at 10:13

Hej, Skulle man inte kunna jämföra PirateBay med det som ett bibliotek gör? På ett bibliotek kan man ta del av och låna allt skyddat utan att bli anklagad för något – PirateBay förser sina medlemmar med ett register var de kan ta del av och låna skyddat material. PirateBay har ju faktist inte en enda fil själva som är skyddad – utan bara förser personer med addresser var dessa kan finnas. Fantastiskt smart enligt mig. Vid eventuella problem kan man bara tvinga sina medlemmar att skriva på att man raderar allt lånat material efter 10 dagar.

#49 tHEtRUTH on 22.04.09 at 10:16

- Om någon ser en stöld men vägrar berätta vem som var gärningsmannen så kan man inte döma vittnet för stöld.